Meterstand doorgeven

78% van onze klanten geeft de meterstand het liefst online door.

Voordelen van online doorgeven:

  • Snel geregeld in 3 stappen
  • U draagt bij aan een beter milieu (minder post)
  • Ook gemakkelijk via mobiel

Hulp nodig? Bekijk onze tips

Vraag en antwoord over mijn meterstand

Vul de 5 cijfers in die op de zwarte vlakken van uw watermeter staan:

Sommige watermeters hebben 4 cijfers op zwarte vlakken. Vul in dat geval 4 cijfers in.

Uw opnamenummer staat in de e-mail die u van ons heeft gekregen.

Heeft u een uitnodiging per brief gekregen? Dan vindt u het opnamenummer in de eerste alinea van de brief.

Het opnamenummer bestaat uit 10 cijfers.

Geef uw eindstand tegelijk door met uw verhuizing.

Heeft u de verhuizing al doorgegeven? Geef dan uw eindstand door via onze Klantenservice.

Uw watermeter is een rond, plastic doosje. Meestal zit er een klepje voor.

Als u het klepje opent, ziet u 5 cijfers op zwarte vlakken en 3 cijfers op rode vlakken.

Sommige watermeters hebben 4 cijfers op zwarte vlakken.

Als u de meterstand niet op tijd doorgeeft, schatten wij uw waterverbruik. Dit doen wij door te kijken naar uw eerdere verbruik. Op basis van de schatting maken wij uw drinkwaterrekening.

Verschilt onze schatting 25 m³ of meer van de werkelijke stand? Geef de meterstand dan alsnog door via onze Klantenservice. Hierna krijgt u een aangepaste jaarafrekening. Dit noemen wij een correctienota.

Mogelijk krijgt u geen drinkwater van Waternet, maar van een andere leverancier. Bijvoorbeeld PWN of Vitens.

Controleer daarom uw e-mail met uitnodiging of uw meterstandkaart.

Weet u zeker dat u drinkwater van Waternet krijgt en lukt het doorgeven van de meterstand niet? Onze medewerkers van de Klantenservice helpen u graag verder.